#1
2010-11-09, 15:06
Taky se těšíte na Britskou jako plnohodnotnou čtvrť včetně mateřské, základní a střední školy? Možná vám i prodejce z FINEPu udal byt právě se slibem, že je toto vše již v plánech zaneseno? Tak radši čtěte dál.
Nedávno se situací se školními objekty na Praze 13 zabýval plátek Věcí veřejných, tak jsem tomu moc vážnosti nedával (článek jsem dal sem: https://docs.google.com/fileview?id=0Bwk...y=CJTWrf0N). Ovšem dnes jsem narazil v E15 (http://www.e15.cz/domaci/politika/radnic...ch-pozemku) na zajímavou zmínku o tom, že kapitola z toho článku Pozemek třetí se vlastně kompletně naplnila a ti filutové z FINEPu již dovedli změnu ploch určených právě na škol(k)y na pozemky pro další kancly téměř úspěšně do konce.
Během zdlouhavé přípravy nového územního plánu přišlo dosavadní vedení města na způsob, jak v případě potřeby, strategický dokument obejít. Pokud developeři chtějí zahájit v blízké době projekt, usilují o to, aby se jejich pozemky dostaly na seznam takzvaných celoměstsky významných změn. Ty se projednávají ve zrychleném řízení. Zadány jsou jich už na čtyři desítky. Mezi změny celoměstského významu se podařilo protlačit i lokální úpravy územního plánu... Ve Stodůlkách má zase zrychlená změna územního plánu umožnit stavbu kanceláří na úkor ploch určených pro vybudování mateřských a základních škol.
Tady jsou ty koncepty (textově i graficky) pod číslem Z2743 - http://magistrat.praha-mesto.cz/uzplan/u...lom1_2.htm
Výtah toho nejdůležitějšího:
Zde je pak následné vyhodnocení navržených variant – nás se to týká od strany 97: http://magistrat.praha-mesto.cz/uzplan/u...ONCEPT.pdf
Vybírám jen ty zajímavé argumenty, co jsou proti návrhu zrušit plochu veřejného vybavení /VV/:
Vyhodnocení souladu:
Změna je z důvodu rušení ploch pro veřejné vybavení, rezervovaných pro základní školství v dané lokalitě a střední školství pro potřeby celého budoucího Západního města v rozporu s územně plánovací dokumentací kraje – Zásadami územního rozvoje hl. m. Prahy 2009, konkrétně s částmi:
Změna č. 2743/00 redukuje původně navrhované plochy pro veřejné vybavení (VV), určené původně jako rezerva pro výstavbu školských zařízení pro celé „Západní město“, zhruba na polovinu, a nenavrhuje za tuto redukci žádné kompenzace. Z dlouhodobého hlediska je trend zabírání rezervních ploch pro veřejné vybavení na úkor jiných, převážně komerčních nebo bytových funkcí, vnímám jako významně negativní. V rámci samotného „Západního města“ lze předpokládat výrazný podíl trvale žijících obyvatel, kteří přirozeně vyvolají nároky na veřejné vybavení v místě. Budoucí nedostatek tohoto veřejného vybavení, především základního vybavení jako jsou právě školská zařízení, bude muset být saturován dojížďkou do jiných lokalit Prahy.
Ovšem proti tomu tam pak stavěj autoři pozitivní vlivy jako vznik nových pracovních míst, vyšší počet obyvatel (!) či čistější vodstvo (?), takže celkově vyšel záměr jako neutrální (doporučen k realizaci) s podmínkou:
Je žádoucí prověřit záměr redukce ploch veřejného vybavení na úkor jiných funkcí (komerční zařízení, obytná zástavba) s ohledem na prognózu demografického vývoje a s ohledem na vytvoření rezerv pro občanské vybavení místního i celoměstského významu.
Optimistická verze je, že se na Magistrátu něco FINEPu "zadrhlo" a musí ještě někde do plánů Západního města zakreslit redukovanou plochu VV v původní velikosti (ovšem pozor - stejně pro něj z toho neplyne povinnost stavět). Pesimistická (a vzhledem k minulému i chystanému osazení Magistrátu asi ta pravděpodobnější), že už to má vlastně schváleno a je na cestě k vybudování Britský jako další solidní noclehárny. Vždyť kdo má na byt za 3-6milionů, určitě bude mít i na 10tis měsíčně do soukromé školky s romantickým názvem (Piškůtek? Hvězdička?). A stále mějme na paměti – toto vše prošlo ve městě narvaném prázdnými kancelářemi jako „celoměstsky významná změna“.
Nedávno se situací se školními objekty na Praze 13 zabýval plátek Věcí veřejných, tak jsem tomu moc vážnosti nedával (článek jsem dal sem: https://docs.google.com/fileview?id=0Bwk...y=CJTWrf0N). Ovšem dnes jsem narazil v E15 (http://www.e15.cz/domaci/politika/radnic...ch-pozemku) na zajímavou zmínku o tom, že kapitola z toho článku Pozemek třetí se vlastně kompletně naplnila a ti filutové z FINEPu již dovedli změnu ploch určených právě na škol(k)y na pozemky pro další kancly téměř úspěšně do konce.
Během zdlouhavé přípravy nového územního plánu přišlo dosavadní vedení města na způsob, jak v případě potřeby, strategický dokument obejít. Pokud developeři chtějí zahájit v blízké době projekt, usilují o to, aby se jejich pozemky dostaly na seznam takzvaných celoměstsky významných změn. Ty se projednávají ve zrychleném řízení. Zadány jsou jich už na čtyři desítky. Mezi změny celoměstského významu se podařilo protlačit i lokální úpravy územního plánu... Ve Stodůlkách má zase zrychlená změna územního plánu umožnit stavbu kanceláří na úkor ploch určených pro vybudování mateřských a základních škol.
Tady jsou ty koncepty (textově i graficky) pod číslem Z2743 - http://magistrat.praha-mesto.cz/uzplan/u...lom1_2.htm
Výtah toho nejdůležitějšího:
- Změna je požadována z důvodu výstavby obchodních a administrativních objektů v tzv. Západním Městě v k.ú. Stodůlky.
- Změnou se ruší VPS 55|VS|13 Západní město - střední škola, základní škola, mateřská škola a redukuje se rozsah VPS 19|VS|13 Západní město - střední škola, základní škola, mateřská škola, při ul. Jinočanská.
- S výstavbou školských zařízení se počítá ve zbytkové ploše veřejného vybavení /VV/ na jižním okraji řešeného území. Tato plocha má návaznost na plochu sportu /SP/, což je v souladu s koncepcí o integraci a víceúčelovém využívání kapacit. Oproti předložené studii se zbytková plocha veřejného vybavení /VV/ v jižní části řešeného území vymezuje tak, aby byla zajištěná lepší využitelnost této plochy pro školské zařízení. V kontextu budoucího Západního města změna způsobuje deficit ploch veřejného vybavení, aniž by jej jakkoli kompenzovala.
Zde je pak následné vyhodnocení navržených variant – nás se to týká od strany 97: http://magistrat.praha-mesto.cz/uzplan/u...ONCEPT.pdf
Vybírám jen ty zajímavé argumenty, co jsou proti návrhu zrušit plochu veřejného vybavení /VV/:
Vyhodnocení souladu:
Změna je z důvodu rušení ploch pro veřejné vybavení, rezervovaných pro základní školství v dané lokalitě a střední školství pro potřeby celého budoucího Západního města v rozporu s územně plánovací dokumentací kraje – Zásadami územního rozvoje hl. m. Prahy 2009, konkrétně s částmi:
- Kapitola 1. Priority územního plánování kraje hl. m. Prahy pro zajištění udržitelného rozvoje území, bod 3. Vytvořit podmínky pro vyvážený rozvoj území návrhem odpovídajícího funkčního i prostorového uspořádání ve všech historicky vzniklých pásmech města.
- Kapitola 2.4. Ochrana kulturních, přírodních a civilizačních hodnot, kde mezi úkoly pro podrobnější územně plánovací dokumentaci je uvedeno v bodě e) vytvořit a chránit přiměřené rezervní plochy pro potřebnou budoucí občanskou, dopravní a technickou infrastrukturu a pro zeleň.
- Kapitola 3.1. Rozvojové oblasti v dosud nezastavěném území, bod 3.1.3. Západní Město (R/3), kde je jako podmínka pro následné rozhodování o změnách v území uvedeno b) vytvoření plnohodnotné městské čtvrti včetně občanské vybavenosti a pracovních příležitostí,
- a jako úkol pro podrobnější územně plánovací dokumentaci a) řešit komplexně novou obytnou čtvrť včetně občanské vybavenosti a pracovních příležitostí.
Změna č. 2743/00 redukuje původně navrhované plochy pro veřejné vybavení (VV), určené původně jako rezerva pro výstavbu školských zařízení pro celé „Západní město“, zhruba na polovinu, a nenavrhuje za tuto redukci žádné kompenzace. Z dlouhodobého hlediska je trend zabírání rezervních ploch pro veřejné vybavení na úkor jiných, převážně komerčních nebo bytových funkcí, vnímám jako významně negativní. V rámci samotného „Západního města“ lze předpokládat výrazný podíl trvale žijících obyvatel, kteří přirozeně vyvolají nároky na veřejné vybavení v místě. Budoucí nedostatek tohoto veřejného vybavení, především základního vybavení jako jsou právě školská zařízení, bude muset být saturován dojížďkou do jiných lokalit Prahy.
Ovšem proti tomu tam pak stavěj autoři pozitivní vlivy jako vznik nových pracovních míst, vyšší počet obyvatel (!) či čistější vodstvo (?), takže celkově vyšel záměr jako neutrální (doporučen k realizaci) s podmínkou:
Je žádoucí prověřit záměr redukce ploch veřejného vybavení na úkor jiných funkcí (komerční zařízení, obytná zástavba) s ohledem na prognózu demografického vývoje a s ohledem na vytvoření rezerv pro občanské vybavení místního i celoměstského významu.
Optimistická verze je, že se na Magistrátu něco FINEPu "zadrhlo" a musí ještě někde do plánů Západního města zakreslit redukovanou plochu VV v původní velikosti (ovšem pozor - stejně pro něj z toho neplyne povinnost stavět). Pesimistická (a vzhledem k minulému i chystanému osazení Magistrátu asi ta pravděpodobnější), že už to má vlastně schváleno a je na cestě k vybudování Britský jako další solidní noclehárny. Vždyť kdo má na byt za 3-6milionů, určitě bude mít i na 10tis měsíčně do soukromé školky s romantickým názvem (Piškůtek? Hvězdička?). A stále mějme na paměti – toto vše prošlo ve městě narvaném prázdnými kancelářemi jako „celoměstsky významná změna“.